وبلاگ‌نويسي‌ در ايران حکم رسانه‌ي چهارم را دارد

براي ما كه وبلاگ‌نويسي در جامعه بسيار اهميت يافته، دانستن تاريخچه‌ي وبلاگ‌نويسي جذاب است. وبلاگ‌نويسي‌اي که الان در ايران حکم رسانه‌ي چهارم را دارد.

به گزارش سرويس نگاهي به وبلاگ‌هاي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در ادامه مطلب وبلاگي به نشاني http://www.1nevis.com به نقل از ويکي پديا آمده است: قبل از اينکه وبلاگ‌نويسي شيوه‌اي مرسوم براي انتشار مطلب در دنياي اينترنت باشد، انجمن‌هاي مختلفي با شيوه‌ها و قوانين مختلفي براي اين کار رايج بودند. وجود سيستم‌هاي راه اندازي انجمن‌هاي خبري مختلف از جمله Usenet و سرويس‌هاي مختلف آنلاين تبليغاتي چون Genie از ابزارآلات رايج براي انتشار مطالب در اينترنت بودند.

سال‌هاي 2001 تا 2004 دوره‌اي بود که وبلاگ‌نويسي بيشتر به عنوان يک فرهنگ شناخته شد و در ميان مردم نفوذ زيادي کرد. يکي از اتفاقات جالب در اين دوره تاسيس مدارس مختلف روزنامه نگاري بود که در آن به تفاوت‌هاي وبلاگ‌نويسي و روزنامه‌نگاري مي‌پرداختند. کتاب‌هاي زيادي در اين زمان در مورد وبلاگ‌نويسي منتشر شد که با استقبال زيادي نيز روبرو شد.

در اين دوره بود که براي اولين بار وبلاگ‌نويسي به دنياي مجازي فارسي زبانان راه يافت. در سال 2001 اولين سرويس وبلاگ‌نويسي فارسي زبان به نام پرشين بلاگ راه اندازي شد.

در همين دوره بود که سرويس‌هاي ديگر وبلاگ‌نويسي فارسي زبان چون بلاگفا و بلاگ اسکاي راه‌اندازي شد.

همچنين چون اين دوران مصادف با اتفاق 11 سپتامبر بود، فرکانس وبلاگ‌هاي سياسي در ايالات متحده افزايش يافت و از آن پس وبلاگ‌ها به يار هميشگي و جدانشدني خبرگزاري‌ها براي روشن‌تر شدن و شفاف‌تر شدن اخبار تبديل شدند.

دوران بلوغ وبلاگ‌نويسي در غرب داشت طي مي‌شد و وبلاگ‌نويسي در ايران همچنان نوپا بود وبه عبارت بهتري تعداد وبلاگ‌هاي زرد بسيار بالا بود، از طرفي در اين زمان وبلاگ‌هاي خوب زيادي هم راه‌اندازي شده‌اند.

در اين دوره بود که وبلاگ‌نويسي که شايد تحت عنوان Liveblogging شناخته شود در فرهنگ وبلاگ‌نويسي غرب رواج يافت و وبلاگ نويسان زيادي اقدام به انتشار سريع وقايع در بلاگشان مي‌کردند. ( که اين خود مقدمه‌ي ايجاد سرويس‌هاي مکمل وبلاگ‌نويسي چون تويتر و... شد).

در هر صورت به طور خلاصه مي‌توان گفت که اين دوران، دوران رشد سريع وبلاگ‌نويسي در غرب بود.

از سال 2004 تا زمان حاضر وبلاگ‌ها به سرعت بر قدرت خود به عنوان يک رسانه‌ي قدرتمند افزودند و بسياري از بزرگان سياسي در وبلاگ‌ها اقدام به درج و انتشار نوشته‌هاي وبلاگشان مي‌کردند. حتي در اين زمان بود که راديو مينه سوتا اقدام به پخش برنامه اي تحت عنوان "وبلاگ‌نويسي درباره‌ي رئيس جمهور" کرد که در آن به بررسي تحليل‌هاي وبلاگ‌نويسان در مورد رييس‌جمهوري مي‌پرداخت.

در اين دوران بود که وبلاگ‌هاي تخصصي‌تر پديد آمد و منابع عظيم اينترنت هر روز بزرگتر مي‌شد. ديگر وبلاگ‌ها آنقدر قوي شده بودند که روزنامه‌ها مطالب آنها را چاپ مي‌کردند و با نويسندگان آنها مصاحبه مي‌کردند. مجلات و روزنامه‌هاي معتبري چون تايم و گاردين و... هر سال به بررسي و معرفي برترين وبلاگ‌هاي سال مي‌کردند. اين سال‌ها مصادف با راه اندازي سايت‌هاي بزرگ و مشهوري شدند که نقش مهمي‌ در انتقال اطلاعات واخبار در دنياي مجازي داشتند. سايت‌هايي چون "تک کرانچ" و "‌هافينگتون پست" که يکي از مهمترين منابع اطلاعاتي بسياري از کاربران دنياي مجازي هستند.

همچنين اين دوران مصادف با دوران بلوغ بسيار سريع وبلاگستان پارسي زبان بود. رشد بسيار سريع وبلاگ‌هاي با محوريت آي تي در اوايل اين دوره به چشم مي‌خورد. از طرفي با نمايان شدن قابليت‌هاي بالاي وبلاگ‌ها بسياري از روزنامه نگاران و سياست مداران اقدام به راه‌اندازي وبلاگ‌هاي مختلف کردند. با تغيير فضاي سياسي ايران فضاي وبلاگ نويسي در ايران نيز پيشرفت قابل ملاحظه‌اي کرد و رشد وبلاگ‌هاي سياسي بيش از پيش نمايان شد.

تا جايي اين پيشرفت نمايان شد که ديگر به کاربردن "هر وبلاگ‌نويس، يک خبرنگار" حرف گزافي نمي‌نماياند.




نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

ارد بزرگ در مورد جایگاه فاخر نادرشاه افشار در تاریخ ایران می گوید :

7 Most Powerful Mindfulness Quotes from The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani : Your Daily Dose of Inspiration

دوســـــــــــتي به کوشش محمد حکیم پور