مديران بايد از سبک‌هاي مديريتي مختلف استفاده کنند

در سبك مديريت استبدادي، همه تصميمات برعهده مدير است. اين سبک مديريت "فرمان و کنترل" (نظامي‌گري) است. تمرکز روي کار است. هيچ مساله شخصي نبايد وارد کار شود. مزيت اين سبک مديريتي اين است که تصميمات سريع اتخاذ مي‌شوند. عيب آن اين است که اين سبک مديريت براي کارمندان سخت و استرس‌زا است.

به گزارش سرويس نگاهي به وبلاگ‌هاي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در ادامه مطلب وبلاگي به نشاني http://mahmodig.blogfa.com آمده است: در سبك مديريت ارباب مآبانه، همه تصميمات (يا اکثر آن‌ها) برعهده مدير است اما در تصميم‌گيري تمرکز روي منفعت کارمندان است. مزيت اين سبک مديريتي اين است که کارمندان حس مي‌کنند که آن بيزنس از آن‌ها حمايت و حفاظت مي‌کند. عيب آن اين است که کارمندان به فکر بيزنس نيستند و زياد درگير کار نمي‌شوند.

در سبك دمکراتيک، مدير از همه تيم نظر مي‌خواهد و اکثريت هستند که حکومت مي‌کنند. معمولاً تصميمات خوبي گرفته مي‌شود و کارمندان خود را در کار شريک مي‌دانند اما روند کار کند است و هميشه همه راضي نيستند.

در سبك منفعل، مدير مسووليت را به کارمندن واگذار مي‌کند. مزيت آن اين است که کارمندان معمولاً پيشرفت مي‌کنند و چيزهاي زيادي ياد مي‌گيرند. عيب آن اين است که جهت کار پراکنده است و ممکن است اشتباهات زيادي رخ دهد، چون هيچ مدير مشخصي وجود ندارد.

مديران معمولاً برحسب موقعيت از بيشتر از يک سبک مديريتي استفاده مي‌کنند. اگر ايده‌پردازي درمورد يک محصول جديد کار امروز است، مدير احتمالاً از سبک دمکراتيک يا منفعل استفاده مي‌کند. اگر قرار است درمورد اخراج يا نگه داشتن يکي از کارمندان تنبل تصميمي‌گرفته شود، مدير ممکن است از سبک استبدادي يا ارباب مآبانه استفاده کند.

در اکثر بيزنس‌هاي کوچک، معمولاً خود مالک بيزنس مدير است. شما هم در کار خود بايد اول درمورد سبک‌هاي مختلف مديريتي اطلاعات داشته باشيد و کيفيت هرکدام را بدانيد و بعد در موقع مناسب از سبک‌هاي مختلف استفاده کنيد.




نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

ارد بزرگ در مورد جایگاه فاخر نادرشاه افشار در تاریخ ایران می گوید :

7 Most Powerful Mindfulness Quotes from The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani : Your Daily Dose of Inspiration

دوســـــــــــتي به کوشش محمد حکیم پور